Australië: van Byron Bay naar Sydney, Singapore e - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Woudieke Govesoon - WaarBenJij.nu Australië: van Byron Bay naar Sydney, Singapore e - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Woudieke Govesoon - WaarBenJij.nu

Australië: van Byron Bay naar Sydney, Singapore e

Blijf op de hoogte en volg Woudieke

08 Juni 2014 | Singapore, Singapore

Maak je borst maar nat, want jullie hebben een lange tijd niks van ons gehoord! Op moment van schrijven zitten we in het vliegtuig van Singapore naar Bali. Ja, inderdaad, er is een hoop gebeurd!

Eens zien.. Laatst was Brisbane. Van Brisbane hadden we nog zo'n 1000 km te rijden naar ons campereindpunt Sydney. Deze anderhalve week hebben we ondermeer Byron bay aangedaan. Dit was min of meer een woodstock in het klein, in Australië, in het nieuwe millennium en zonder muziek. Eigenlijk geen Woodstock dus, maar wel heel veel hippies in regenboogkleren. Daar op het strand gelegen, snoeihard gechilled in onze camper terwijl het aan het regenen was en nieuws ontvangen dat onze reis zou veranderen.

Volgens het thuisfront had het Thaise leger nu net besloten om ons een oor aan te naaien en een staatsgreep te plegen, met avondklok en alles erop en eraan. Zoals velen van jullie zullen begrijpen voldeed dit niet helemaal aan ons ideale vakantiebeeld. Dus een paar hele dure belletjes en lang tobbend en starend naar het vrij saaie plafond van de campervan later zijn wij langzaam maar zeker in gaan zien dat er een heel reële kans bestond dat wij naar een ander land moesten gaan kijken. Jullie kunnen je voorstellen dat het wat ongemakkelijk gelach oplevert als je een half jaar toeleeft en je erop voorbereid naar het ene land te gaan, en plotseling besluit dit totaal om te gooien met alle gevolgen van dien. We waren het er al snel over eens dat Indonesië ons toch ook wel heel erg leuk leek! Zo ver waren we wel, maar het zou nog tot Sydney (en eigenlijk zelfs gisteren pas) duren voordat we volledige duidelijkheid hadden hoe en wat we gingen doen. Laten we dus maar weer terug gaan naar Down under.

Na verschillende Australische wijnen van de Albert Heijn (wat op dit moment onmogelijk ver weg lijkt!) leek het ons wel aardig om zo'n wijnregio aan te doen. We waren er nu toch! Dus op naar de oudste wijnregio van Shiraz-paradijs Hunter Valley. Helaas vond het druivenplukken en de hele rataplan net 3 weken eerder plaats, maar ze hadden nog steeds genoeg wijn. Tour gedaan bij Mount Pleasant en later nog een wijnproeverij. Deze hebben we echter zelf afgesloten met een zelfgebakken hamburger omdat je van blauwe kaas niet heel snel vol zit. Leuk allemaal, maar we wilden weer door. Van meerdere mensen begrepen dat the Blue mountains zeker de moeite waard is. Op dit punt van onze tocht hadden we nog zo'n 4 dagen te spenderen in onze camper, en deze hebben we allemaal in the Blue mountains gestopt. Zoals jullie straks op de foto's kunnen zien, wanneer het internet ons het toestaat deze te uploaden, is dit national park een grote begroeide Grand Canyon met hele stijlen kliffen. Hier hebben we primitief gekampeerd zonder stroom en een groot gat in de grond. In de nacht was het pikdonker en hadden we het sterke vermoeden dat het aan het vriezen was. Maar het was wel heel erg mooi! Nog even een goede bak natuur voor we een week stad zouden hebben.

Het was dus tijd voor Sydney! Blij dat we de camper zonder enige schade hebben mogen inleveren, gingen we weer met onze tas op de rug op pad. Dit klinkt makkelijk gezegd, maar dat hele links rijden, recht zitten en kangaroos op de weg maakt het een uitdaging. Enfin, wij dus naar Sydney. In een prima hostel de kamer gedeeld met een vent uit Chili en een knaap uit Israel. Hier aangekomen bleek dat we onze vlucht konden omzetten naar Singapore en dat het vooraf geboekte duiken (wat ons toen zo handig leek!) kosteloos omgeboekt kon worden naar een lokatie in Indonesië. Helemaal top dus! Nu leek het ons wel veilig om een lonely planet van Indonesië te kopen. Dit was dan ook het eerste dat we hebben gedaan in Sydney, nadat we natuurlijk een eerste bezoekje aan het o zo bekende opera house hebben gebracht. Mooi gebouw dat zich uitstekend leent voor kiekjes om het thuisfront mee in te peperen, maar het blijft gewoon een uit de kluiten gewassen schouwburg. Die dure Chinese rondleiding hebben we dus toch maar overgeslagen. Eigenlijk hebben we in Sydney voornamelijk rondgelopen. Het was allemaal vrij rustig en relaxt, dus het was ideaal om gewoon wat rond te dwalen. Later nog een kroegentocht gedaan met het doel vanaf het hostel the opera house te bereiken, met als enige verplichting in elke kroeg die we tegenkwamen een goudgele rakker te drinken. Ik kan jullie onder andere vertellen dat we the opera house niet gehaald hebben, dat we in een aftandse Chinese karaokebar in Chinatown ongegeneerd iedereen geRickrolled hebben en als toegift I just had sex zongen, dat we erg ongemakkelijk in een gigantische gaytent aan ons bier zaten met meerdere knapen die genoten van hun cocktailtje en dat we $3,- verloren zijn bij het wedden op paardenraces. Sydney was echt een toffe stad waar we ons goed vermaakt hebben en waar we onze reis in Australië waardig konden afsluiten.

Maar goed, het was dus 5 juni en we vlogen opeens niet meer naar Bangkok maar naar Singapore! En ja, waarom zouden we daar dan niet gelijk een paar dagen blijven? Wel was het best een rare stad! Het ene moment stonden we in Little India, Chinatown of in de Arabische wijk en het andere moment stonden we tussen de meest futuristische flatgebouwen en neppe buitenaardse tuinen. Wat betreft het eten konden we ook weer helemaal los gaan, met als hoogtepunt een volledige krab op ons bord met een grote fles bier ernaast (voor zo'n €10,- pp).

En nu zitten we dus in een vliegtuig hoog boven de wolken richting Bali. De eerste eilanden zullen zo wel in zicht komen, maar nu zie ik alleen maar blauwe zee. De komende maand gaan we duiken, slapen in luxe hotels (€5,- per nacht?) en een hele hoop tempels en rijstvelden bekijken op Java en Bali. Daarna zullen we doorvliegen en Cambodja en Vietnam aandoen, zoals gepland. Wel is het een gek idee om ondertussen alweer in de zevende week van huis te zitten. Nu begint deze vakantie zich langzaam maar zeker te onderscheiden van andere vakanties omdat 3,5 maand aan de andere kant van de wereld wel echt een lange tijd is. Maar we hebben het beide nog steeds erg naar ons zin en zijn benieuwd, en misschien een beetje gespannen, naar het veelbelovende Zuid-oost Azië dat nu eindelijk gaat beginnen. Nu wordt het echt flessen water sjouwen, no spicy zeggen met eten en een voorraad wc papier inslaan. Ik hoop dat we er klaar voor zijn, maar we moeten wel, want we landen over een half uur. Java is in zicht!

• 08 Juni 2014 - 22:07

Arjan & Caro Vanuit Den Osse:

Ha,
    Weer een mooi verhaal. Schrijven jullie eigenlijk ook nog in het dagboekje? We zijn benieuwd naar de foto's. Dag!!

• 09 Juni 2014 - 07:04

Wout:

Ja, Dieke doet het logboek en ik de verhalen op internet! Groeten uit Bali, Wout

• 09 Juni 2014 - 21:13

Corrie Dubbeld:

He Wout en Dieke,

Wat een geweldige reis maken jullie zeg! Om jaloers op te worden! Ik ga jullie volgen!
    Groetjes en veel plezier,

Corrie

• 09 Juni 2014 - 21:23

Leny:

De foto's spreken en zeggen dat jullie stralen, gelukkig zijn en het fantastisch hebben. Dat wordt nog eens bevestigd door de mooi geschreven reisverslagen. TOP!

• 10 Juni 2014 - 14:54

Jan Govers:

Wat een leuk reisverslag weer en prachtige foto's. Inderdaad heerlijk om jullie zo gelukkig op die foto's te zien.
    Lijkt me ook helemaal te gek met zo'n busje door zo'n prachtig land te toeren. Gaan jullie dat nog vaker doen in de nog komende landen?
    Lieve groet en dikke X Jan

• 11 Juni 2014 - 09:17

Lex:

Wout en Dieke,

Mooie verhalen en een hele goede mooie en leuke reis ervaring die je nooit zal vergeten.
    Wij hebben dit soort dingen nooit gedaan, dat was toen niet zo in, helaas.
    Groeten Lex

• 17 Juni 2014 - 18:07

Lia Boschman:

Lieve Dieke en Wout;

Ik heb weer ontzettend genoten van het lezen van jullie interessante en op een zo'n komische manier geschreven reisverslag. Het leest als een trein ! Wie weet, zit hier voor jou/jullie ook nog wel toekomst in !
    Lijkt me niet verkeerd: op zo'n manier aan de kost te komen, toch !
    En wat een mooie foto's, zeg !

Maar nou voel ik me toch wel eventjes geroepen, om Dieke terecht te wijzen !
    Krijg ik zo'n prachtige kaart op mijn Sarah-feest van zowel jou, Dieke, als Linda. Maar wat er dan op geschreven staat: ik ben er nog van van de kaart ☺ Aan de andere kant: wat ik binnenkort niet allemaal aan fasciliteiten tegemoet kan zien: gratis openbaar vervoer, korting op een stoeltjeslift, gratis naar de bingo, kortom te veel om op te noemen ! Als je daar niet vrolijk van wordt, dan wordt je het toch nergens van !
    Ik heb er hartstikke om moeten lachen, van jullie beider zo "opbeurende" woorden ☻

Heel veel lieve groetjes voor jullie allebei,
    Lia.

• 19 Juni 2014 - 16:53

Will:

Beste Wout en Dieke,

Zijn jullie nog in Indonesie? Mochten jullie nog in Bali zijn of naar Bali gaan: ik heb hier een adres wat jullie eventueel kunnen bezoeken: Jalan Diponegoro no. 124A Denpasar (naar achteren is het huis). Gatot of Komang kunnen jullie daar ontvangen. Met de groeten van Bhaskar uit Nederland, zeg maar. Ik ben daar in 1985 en 1995 geweest, en Gatot heb ik ook een aantal malen in India ontmoet. Als ze tijd hebben voor jullie, kun je zo iets van de Balinese cultuur van binnenuit leren.
    Bali is prachtig, neem daar genoeg tijd voor zou ik zeggen.

Verslag uit: Singapore, Singapore

Indonesië: Bali & Java

08 Juni 2014

Australië: van Byron Bay naar Sydney, Singapore e

21 Mei 2014

Australië: zeilen bij de Whitsundays en cruisen o
Woudieke

Zoals ook Columbus ooit aan zijn epische ontdekkingsreis begon zonder enige kennis van eieren en toebehoren, gaan ook wij geloven aan de hype van de afgelopen 15 jaar: wij gaan op reis! Allereerst neemt onze vlucht ons mee naar het mie wah, het land der tepans en Foe yong hai. We gaan naar Hong Kong! Enkele boeddhabeelden later vliegen wij richting het veelbelovende BackpackersMekka Cairns. We gaan down under! Hier zullen wij na enige plonzen gewaagt te hebben onszelf een busje met campertrekjes toe eigenen. Terwijl wij een poging doen links te rijden zijn we van plan Sydney te bereiken zonder teveel platte kangoeroes achter ons te laten. Op 5 juni pakken wij weer het luchtruim en begeven wij ons naar het land van de lach, de tempels en de ladyboys. Rellen vermijdend zullen wij afdalen richting de verscheidene eilanden aan de oostkust. Op Koh Panghan gieten we ons vol met het goede excuus dat het maar eens per maand volle maan is en op Koh Tao gaan wij ons wagen aan een PADI. Vele koraaltjes en WHALESHARKS! later, hebben wij tot 9 augustus de tijd het hoge noorden van Vietnam te halen. Tijgers aaiend, aapjes vermijdend, malariapillen slikkend en loempia's etend zullen we via Cambodja naar Vietnam hobbelen. Maar hoe we dat doen komen jullie later te weten. Dus, volg ons reisverslag, bekijk de kiekjes en geniet met ons mee van het weekendje weg van: Wouter en Dieke

Actief sinds 19 Maart 2014